Put do uspešnog preduzetnika

Šta mislite, koje su osnovne karakteristike preduzetnika?

Šta on treba da poseduje, šta su tu glavne osobine?

Treba da ima i viziju i istrajnost i samopouzdanje, da je fleksibilan i da brzo reaguje, da bude spreman da preuzme rizike, sve je to tačno.

A šta može da bude poslovna ideja?

Odakle ona dolazi?

Kod definisanja poslovne ideje, kad već razmišljate o tome, kao jedna vrsta brainstorminga, može da posluži vaše prethodno iskustvo i prethodne veštine. Šta je ono što ste radili do sada za nekog i da li to možete da radite za sebe, da otvorite firmu koja će se baviti istim delatnostima. Ako već imate izgrađen krug poslovnih ljudi i klijente na koje možete da računate, to je neki od prvih koraka. Praksa je da se klijenti vezuju za saradnike, tako da je verovatnoća da će vas pratiti i kad pređete u drugu ili vašu firmu.

Kopiranje uspešnih

Druga stvar je da iskopirate već uspešan biznis. Vrlo je jasna vremenska odrednica u tome, ono što je trenutno moderno u svetu, kod nas će doći za pet do sedam godina. Ono što se dešava u našem okruženju, Hrvatskoj i Sloveniji, biće kod nas aktivno za dve, tri godine. Mi sporije prihvatamo određene trendove, što može da bude i poslovna šansa. Naravno, umrežavanjem i tehnologijama, to se sve ubrzava, ali možemo unapred da vidimo šta je to uspešno u svetu i da to prilagodimo i primenimo ovde.

Ili ako već pričamo o izgrađenom svetskom brendu, možemo da dogovorimo zastupništvo. Čak vi sami možete da inicirate saradnju sa kompanijom iz druge zemlje, Italije, Austrije, Nemačke i slično. Interes svake kompanije je da se širi. Ukoliko nastupite odlučno, sa konkretnim predlogom nastupa i razvoja na lokalnom tržištu, strana kompanija ne samo da će da se saglasi, već možete da dogovorite da oni pokrivaju troškove marketinga.

Ako imate takvih sklonosti, možete da radite na osmišljavanju originalnog proizvoda, ili ako ste inženjer, da radite na inovacijama mašina i uređaja.

Razmislite o tome šta bi bilo potrebno, odnosno kakva je potražnja u nekom vašem geografskom okruženju. Osluškujte potrebe, uočite obrasce kretanja i ponašanja vaših sugrađana, njihove navike u trošenju, da li ima usluga koje nisu dovoljno zastupljene, odnosno koje potrebe nisu zadovoljene.

Kad dođete do poslovne ideje, kad vam se “upali lampica” ključna stvar koju dosta naših preduzetnika zaboravlja da uradi ili prosto smatra da nije toliko bitno je – istraživanje tržišta. Možemo mi da smatramo da imamo mnogo dobru ideju, originalnu, da će dobro proći na tržištu, pa opet treba da ispitamo pre nekog velikog angažovanja da li to zaista može da prođe u realnom okruženju.

Minimum Viable Product

U poslednjih nekoliko godina sve češće je u upotrebi model MVP – Minimum Viable Product – koncept da se na tržište izađe sa proizvodom koji zadovoljava trenutne osnovne potrebe klijenata, i da se time testira potražnja za nekim budućim naprednijim modelima. Više se ne troše meseci i godine i veliki budžeti da se proizvod dovede u što savršenije stanje, bez ikakvog poznavanja tržišta, već obratno. Ako proizvod zadovolji inicijalnu potražnju i feedback bude pozitivan, zaslužuje da se uloži dodatno vreme i novac, da se naredne verzije unaprede.

I velike kompanije, bez obzira na budžet, primenjuju MVP i lean filozofiju. Prvu verziju proizvoda odmah izbace na tržište. Kako ispituju koliko će tržište da prihvati taj proizvod, tako ulažu u kanale prodaje, u marketing, u bolje pakovanje, u dizajn i sve ostalo. U startu bez velikih troškova se ulazi u samo plasiranje proizvoda. Razmislite samo o prvim modelima Hyundai vozila ili Huawei telefona.

Daleko od toga da su bili najbolje što je moglo da se ponudi tržištu, ali pridobili su određenu ciljnu grupu, a zatim su sa svakim sledećim modelom unapređivali segment po segment samog proizvoda i rada. Sada su to kompanije u svetskom vrhu.

To je naravno i za preduzetnike dosta korisno. Niko od preduzetnika nema neograničena sredstva. Vrlo oprezno mora da razmišlja o budžetu.

Kad već pričamo o kapitalu, ako imate dobru ideju, a nemate kapital, treba da vidite u kom segmentu će biti definisano pravno vlasništvo, da li ćete sami da se bavite time, da li biste uši u partnerstvo, ili ćete tražiti od nekog novac da pokrenete firmu. Sama primena toga, odnosno konkretne zakonodavne stvari na terenu će zavisiti i od lokalne samouprave koja registruje vašu firmu. To su već detalji koje morate sa knjigovođom da definišete.

Čime se baviti?

Još malo ćemo razmisliti o tome čime se baviti u Srbiji. Većina ljudi koji hoće da se bave nekim privatnim biznisom (imamo u vidu preduzetnike), a što su i određena istraživanja pokazala, otvaraju prodavnicu, frizerski, kozmetički salon, masažni salon, pa na sledećem mestu kladionice i menjačnice. To su neke prve asocijacije kada pričamo o privatnom biznisu. Tu su apoteke, prodavnice zdrave hrane, gotovo na svakom ćošku.

Ono što je u porastu su autoperionice, igraonice za decu, otvaranje hostela, održavanje poslovnih objekata, u smislu bavljenja time profesionalno i saradnje sa Skupštinama zgrada.

Da li ste vi možda u vašem kraju primetili da je nešto doživelo procvat? U narednom periodu postanite malo svesniji okruženja i primetite trend nastanka određenih delatnosti.

Sve ovo nabrojano su radnje koje zahtevaju primera radi od 5.000 do 10.000 evra osnivačkog kapitala. To je iznos koji većina ljudi može da obezbedi ili pozajmi, pridobije na lokalnim konkursima. Za neke druge biznise je potrebno više novca, ali treba raditi na originalnom proizvodu ili nečemu što ne postoji na tržištu, da bi verovatnoća uspeha bila na našoj strani.

Biznis Bukvar Finansije: Lekcija 49

Nauči - Zaradi - Uloži - Umnoži!